Ubuntu
Ons onderwijs

Onze speerpunten

Ons onderwijs

Ontwikkeling; dat is wat ons beweegt. Op onze kleinschalige school geven we iedereen de kans om met plezier te groeien. Onze ervaren medewerkers kijken wat leerlingen nodig hebben, betrekken ouders bij ideeën en bieden op basis daarvan het juiste onderwijs. Zo halen leerlingen het beste uit zichzelf. Op hun eigen niveau, op hun eigen tempo en op hun eigen manier.

We werken met kleinschalige combinatiegroepen waarin veel ruimte is voor persoonlijke aandacht. Elk jaar zorgen we voor een optimale indeling. Op dit moment hebben we groep 1-2, groep 3-4, groep 5-6 en groep 7-8.


We dagen leerlingen uit om in beweging te komen. Ze zitten niet de hele dag in het klaslokaal, maar voeren regelmatig opdrachten uit in de hal en op het schoolplein. Deze aanpak zorgt voor de afwisseling die leerlingen nodig hebben om actief mee te doen.


Op onze school hebben we veel aandacht voor taalontwikkeling. Leerlingen oefenen met lezen, spreken en schrijven. Dat doen ze door spelletjes te spelen, opdrachten te maken en boeken te lenen uit onze eigen bibliotheek. Vanaf groep 5 geven we ook Engels, een taal die heel belangrijk is in de wereld van nu.


Het vak rekenen begint al in groep 1. Leerlingen tellen de blokken waarmee ze spelen of leggen hun potloden van klein naar groot. Vanaf groep 3 werken we met een methode. De ene keer maken leerlingen sommen in hun werkboek, de andere keer doen ze een rekenspelletje op het plein.


We vinden het belangrijk dat leerlingen de buitenwereld leren kennen. Daarom praten we tijdens de lessen over wat er om ons heen gebeurt. Ook werken we met thema’s. Vakken als Wereldoriëntatie, Natuur & Techniek, Burgerschap en Beeldende Vorming komen dan samen.


We zijn een school met een katholieke identiteit en een open karakter. Dit betekent dat iedereen welkom is. De bijbel vormt een kapstok om verhalen te delen, elkaar beter te leren kennen en samen het leven te vieren.


Elke week volgen leerlingen kanjertraining. Tijdens deze training krijgen ze inzicht in hun eigen gedrag en dat van anderen. Ze leren bijvoorbeeld hoe ze omgaan met gevoelens, voor zichzelf opkomen en samen ruzies oplossen. Dat draagt bij aan een goede sfeer in de klas.


Vanaf groep 4 gebruiken we laptops in de klas. Leerlingen maken bijvoorbeeld een boekpresentatie, een verslag of een spreekbeurt. Ook is er aandacht voor mediawijsheid, zodat leerlingen op een goede manier met informatie op internet leren omgaan.